De online gewichtsconsulent

In februari deed ik mee aan de winactie van de online gewichtsconsulent, Rowan, om kans te maken op een persoonlijke voedingsanalyse. Op 17 februari bleek dat ik de analyse had gewonnen! Super leuk natuurlijk en een mooie methode om eens beter naar mijn voedingspatroon te kijken en me met de juiste tips wat fitter te gaan voelen! In deze blog neem ik jullie mee in mijn ervaringen.

 

Via Instragam was ik terecht gekomen op het account van Rowan. Geen overdreven dieet – methodes, maar juist hele laagdrempelige kleine aanpassingen in je levenswijze. Ik heb een allergie voor het woord dieet en dat is ook niet een woord dat je snel van Rowan zult horen. Ik vond het daarom dus ook leuk om een poging te wagen om mee te doen aan de winactie. Niet veel later bleek dat ik had gewonnen en ging ik dus samen met Rowan aan de slag.

 

Het begin

Om te beginnen heb ik een korte vragenlijst ingevuld waarin ik ook mijn doelstelling heb benoemd. Door een blessure kan ik al jaren niet meer sporten en als je dan een blog hebt die heeft Genieten zonder Gluten willen de kilootjes er langzaamaan bijkomen. Wat ik dus absoluut niet wilde was stoppen met het genieten van eten. Daarnaast wilde ik ook gewoon wat fitter worden. Ik woon op 6 hoog en als de lift een keer buitengebruik is, moet ik met de trap omhoog. Meestal eindigde dit met een Joyce die eenmaal op 6 aangekomen buitengebruik was.

 

Na het invullen van de vragenlijst was het tijd om een voedingsdagboek bij te houden in de app MyFitnessPal. Het is enorm belangrijk dat je echt elk hapje dat je eet ook noteert in de app. Eigenlijk toen ik dit begon te doen, schrok ik zelf al van sommige uitkomsten. Als ik in het weekend chips pak weet ik dat dit niet gezond is, maar door het gebruik van de app wordt je genoodzaakt alles te wegen. Zoals in al mijn recepten te zien is, ben ik niet echt van de precieze aantallen van de ingrediënten. Ik doe het altijd op gevoel en ben dat in de dagen van het invullen ook blijven doen, maar had al wel meteen zoiets dat ik het moest veranderen.

 

De analyse

Aan de hand van mijn vragenlijst en voedingsdagboek heeft Rowan een persoonlijke voedingsanalyse geschreven. Deze is echt speciaal op mij gericht en daardoor dus ook niet 1 op 1 overdraagbaar op een ander persoon. De gehele analyse bevat in mijn geval 61 bladzijdes en bestaat uit de volgende onderdelen:

- Persoonlijke voedingsanalyse: Hier wordt je voedingsdagboek besproken en gekeken naar bouwstoffen als eiwitten, koolhydraten en vetten. Er word gekeken naar welke bouwstoffen je genoeg binnen krijgt en welke je eventueel meer moet eten. Er wordt niet alleen gezegd dat je tekort komt, maar ook op welke manier je meer kunt binnen krijgen. Dit onderdeel eindigt met een berekening energiebehoefte. Deze is afgesteld op je eigen gestelde doel en waar je je aan moet houden om dit doel in een gezonde/goede periode te behalen.

- Persoonlijk weekmenu inclusief recepten: hier krijg je een week menu die speciaal op jouw energiebehoefte is opgebouwd en een variatie lijst. De recepten zijn niet lastig te maken en hebben geen hele vreemde ingrediënten waar ik zelf nog niet mee bekend was. De variatie lijst laat zien welke producten je kunt eten op welke momenten van de dag.

 

Werkboek

Naast de analyse ontvang je ook een werkboek met daarin hele handige tips en werkbladen om je doelstelling visueel te maken en daardoor ook beter vol te houden is. Het werkboek laat je vooral zien dat een gezonde levensstijl zoveel meer is dan alleen maar bewegen en voeding. Zo staan er ook tips in voor het veranderen van je mindset en het hebben van een gezond slaapritme.

 

Mijn ervaring

We hebben altijd een excuus om het beginnen van een nieuwe levensstijl uit te stellen, bij mij kwam de uitbraak van het coronavirus. Toch heb ik me dit niet laten tegenhouden. Mijn voeding volledig omgooien was lastig, want ik greep naast een hoop dingen in de supermarkt. Mijn doel was niet enkel en alleen om gewicht te verliezen, ik wilde me vooral fitter voelen. Ik ging dus vooral aan de gang met de kleine veranderen, waardoor de kans op succes natuurlijk ook groter was. Ik ging me dus vooral richten op de volgende tips:

 

- Meer water drinken. Ik had toevallig nog een dopper liggen. Deze vulde ik dus elke dag en zorgde dat ik er minimaal 3 leegdronk naast de vaste koppen thee die ik altijd al dronk.

- Slapen met het raam open. Ja het is even koud en wennen aan de geluiden, maar dit kost je 3 nachten en daarna merk je daadwerkelijk een verschil en wordt je frisser wakker.

- Meten is weten. Ik had al een keukenweegschaal en deze ben ik gaan gebruiken voor het wegen van mijn groenten en avond eten. Ik at altijd al groenten, maar had geen idee hoeveel en het blijkt dat je tussen de 250 en 500 gram per dag moet binnen krijgen. Hier zat ik lang niet aan, dus daar ben ik elke dag mee bezig.

 

Contact met Rowan

Het contact met Rowan is enorm ongedwongen en je merkt de oprechte interesse vanuit haar kant. Ze wist op de een of andere gekke manier mij altijd precies op tijd een whatsappje te sturen. Precies op de dagen dat het even niet goed ging. Daarnaast is ze oprecht blij als je jouw voortgang met haar deelt. Er zit, naar mijn gevoel, geen commerciële gedachte achter. Ze wil gewoon echt weten hoe het gaat en of je vooruitkomt met de gekregen informatie.

Naast whatsapp ben ik enorm blij met haar Instagram account. Hierin deelt ze enorm veel kleine tips in haar story en is het leggen van contact enorm makkelijk. Een nieuw recept waar ik enthousiast over wordt krijgt natuurlijk een positieve reactie en dat resulteert soms weer in een kort gezellig gesprek via Instagram messenger.

 

Resultaat

Ondertussen ben ik al bijna 1,3 kilo kwijt sinds ik ben begonnen, maar voel me vooral ook fitter. We leven natuurlijk momenteel in een gekke periode, dus we zitten veel thuis. Ik probeer toch een vast ritme te creëren en vooral geen chips en snoep in huis te halen. Zeker in deze tijden betekend verveling voor mij vreten. Ik ga dus momenteel het slechte eten vooral uit de weg, maar daarnaast focus ik me op betere opties tijdens mijn maaltijden.

 

Wil jij contact met Rowan? Kijk dan eens op haar website, Facebook pagina of Instagram pagina! Leuk om te weten; Rowan geeft elke maand 2 mensen de kans op een gratis sessie en daarnaast zijn al de kennismakingsgesprekken gratis. Je kunt dus rustig kennismaken voordat er kosten bij komen kijken. Daarnaast zijn er steeds meer zorgverzekeraars die gewichtsconsulenten vergoeden. Je hoeft dit niet helemaal zelf uit te zoeken, ook hierbij biedt Rowan een helpende hand.

 

Ik geloof dus sterk in een goede balans waardoor je een andere levensstijl hebt en niet moet stoppen met genieten. Ik ben van mening dat je met de hulp van Rowan een gezonde levensstijl kunt creëren en daarnaast ook nog steeds kunt Genieten zonder Gluten.