Eetdagboek Tenerife

Bij een vakantie denk ik aan; zon, zee, zwembad, niets doen en vooral heel veel eten. Dit laatste is mijn lievelingsbezigheid, maar helaas door mijn coeliakie niet altijd even makkelijk in een vreemd land. Toch weerhoudt het mij er niet van om zoveel mogelijk te proberen. Word ik soms ziek? Ja helaas wel, ook deze vakantie was het één avond raak. Toch blijf ik er heerlijk op uit gaan en bereid ik me soms iets meer voor door middel van research op internet, Tripadvisor en Facebook. Deze vakantie was ik in Tenerife in Costa Adeje.

Niet alle restaurants die we tijdens de vakantie hebben bezocht waren speciaal glutenvrij of gericht op glutenvrij. In deze restaurants heb ik meestal iets simpels besteld waarvan ik zeker weet dat er geen gluten in kunnen zitten. Uiteraard was hierbij altijd kans op kruisbesmetting, maar dat noem ik altijd maar het risico van het vak. Deze restaurants worden in de onderstaande blog dus ook niet besproken.

Ginger

Puur met toeval kwamen we om de hoek van ons hotel een vegan & glutenvrij restaurant tegen toen we in afwachting van onze hotelkamer de omgeving aan het verkennen waren. Eenmaal op de kamer had ik meteen Tripadvisor geraadpleegd. Zeer positieve reviews dus de eerste avond stond vast; eten bij het restaurant Ginger. Lekker makkelijk om de hoek van het hotel, ideaal na een lange dag reizen.

Bij het restaurant aangekomen bleek de menukaart klein en stond er niets over glutenvrij op. Na wat navraag aan de ober bleek dat alle gerechten glutenvrij gemaakt kunnen worden. Helaas kozen wij precies één gerecht dat deze dag op was, dus gingen we uiteindelijk voor de chicken roll & chicken curry.

Beide gerechten waren oké, maar absoluut niet zo goed als verwacht na het lezen van de Tripadvisor reviews. Persoonlijk zal ik hier dus geen 2e keer naar terug gaan, maar het was niet slecht. Wij vonden de prijs/kwaliteit verhouding niet kloppen. Was het eten iets goedkoper geweest en had ik minder reviews gelezen waren de verwachtingen minder hoog geweest.

Chicken roll
Chicken curry

Friends

2 jaar geleden was mijn nichtje op Tenerife en at ze met regelmaat bij Friends dus hier moesten we deze vakantie ook gaan eten. Het koste ons een wandeling van drie kwartier, wat achteraf een toeristische route bleek te zijn, maar we hadden het gevonden. Zodra ik de kaart opende werd ik gelukkig; 1 er was een Nederlandse versie, 2 per gerecht waren de allergieën aangegeven en 3 er stond glutenvrij brood op de kaart!

Helemaal gelukkig koos ik voor brood met 3 dips, garnalen in knoflook olie en spareribs. Alle gerechten waren glutenvrij behalve de aioli, deze heb ik dus ook niet gegeten. Het brood was licht geroosterd en erg lekker. De garnalen had ik binnen 5 minuten op. Dit is een gerecht wat ik nooit voorbij kan laten gaan, dit is een absolute favoriet van mij. Zodra de spareribs op tafel kwamen schrok ik van de hoeveelheid, hoe ging ik dit opeten? De spareribs waren lekker, maar ik heb wel eens lekkerdere op.

Friends is absoluut een aanrader, het was de wandeling van 45 minuten zeker waard maar op de terugweg namen we toch voor 5 minuutjes een taxi voor maar €4,-

Brood met 3 dips
Knoflook garnalen
Spareribs
Zalmpasta
Bruchetta

Taste sin gluten

Over dit restaurant had ik al gelezen in Nederland. Het lag alleen erg ver weg van ons hotel dus het stond niet op de planning om te bezoeken. Omdat het Hard Rock Café vol zat en we in de buurt waren, gingen we toch het restaurant zoeken. Het zat zeer verstopt, maar na 5 minuten zoeken hadden we het gevonden. Het was niet druk, wat logisch is gezien de onopvallende locatie en het feit dat het 100% glutenvrij is. Dit zorgt ervoor dat er een selecte groep het restaurant bezoekt.

Het restaurant is gericht op de Italiaanse keuken. Ik wist dus zeker dat ik voor de huisgemaakte pasta zou gaan. Tot nu toe was pasta geen optie geweest, maar als groot pasta fan kon ik dit niet voorbij laten gaan.

Een terugkerend ingrediënt tijdens deze vakantie was knoflook. Ook tijdens dit diner kwam het terug. Als voorgerecht kozen we voor knoflook bruchetta en champignon bruchetta. Het brood was vers gebakken en heerlijk. De champignons waren niet helemaal onze smaak, doordat ze in bepaalde olie waren gebakken, maar ze waren absoluut niet vies.

Als hoofdgerecht had ik de verse pasta met zalm; deze was heerlijk, een echte aanrader voor iedereen. Mijn nichtje had de gepaneerde inktvis met frietjes. Inktvis is natuurlijk ook iets wat je als coeliakie patiënt altijd weigeren. Het feit dat deze glutenvrij en heerlijk was zorgde er bijna voor dat ik spijt kreeg dat ik zelf geen inktvis had genomen.

Het is even zoeken om het restaurant te vinden, maar een absolute aanrader om te bezoeken als je op Tenerife bent.

Inktvis

Hard Rock Café

Dit is een café/restaurant waar ik altijd heen wil, ongeacht het land waarin ik me bevind. Op onze 3e avond wilde we hier graag eten, maar was de wachttijd ruim een uur. De volgende avond zijn we dus extra vroeg richting het café gegaan. Deze keer hadden we meer geluk en waren er nog tafels vrij.

De menukaart bevat een hele hoop heerlijke gerechten. De hamburgers zijn wereld beroemd, maar natuurlijk niet standaard glutenvrij. Ik koos voor een mix van vlees; spareribs & pulled pork. Bij het bestellen heb ik uiteraard gecheckt of het glutenvrij was. Dit was het geval, wat altijd fijn is om te horen.

Bij dit restaurant besloten we geen voorgerecht te nemen en toen we op een andere tafels zagen hoeveel het voorgerecht was, waren we hier blij om. Zodra ons eten aankwam kregen we een grote glimlach op ons gezicht. We kregen niet de ‘standaard ‘ doekjes om je handen mee schoon te maken na het eten van de spareribs. Die bleken ook niet nodig, het vlees viel al bijna van de botten als je er slechts naar keek. Het kosten wat moeite maar wat hebben we heerlijk gegeten.

Het is een absolute aanrader, maar de muziek staat redelijk hard, zoals de naam als zegt. Dit is niet voor iedereen weggelegd. Op sommige avonden is er live muziek, wat wij helaas niet hadden.

Hard Rock Café

Friends

Je laatste avond je wil altijd zeker weten dat je ergens eet waar het lekker is. We besloten dus terug te gaan naar Friends. Deze keer gingen we voor de tapas, want dit hadden we helaas tijdens de vakantie nog niet gehad.

Je kiest 6 gerechten en deze worden met brood en sla gereserveerd. Uiteraard bestelde wij glutenvrij brood bij de tapas in plaats van ‘normaal’ brood. Als tapas kozen we voor garnalen in knoflookolie, champignons in knoflookolie, aardappelen, varkenhaas, serano ham en kibbeling. De kibbeling heb ik niet op omdat deze niet glutenvrij was.

Net als de eerste avond was het weer heerlijk. Na de tapas was er zelfs nog ruimte voor een toetje, maar helaas waren er geen glutenvrije opties. Ook een bolletje ijs was niet mogelijk. Dit was jammer, maar nam niets weg van de heerlijke gerechten di ik op had.

Tapas

Mijn vakantie is heerlijk geweest en raad iedereen aan om naar het zuiden van Tenerife te gaan. Er zijn meer dan genoeg om heerlijk te kunnen Genieten zonder Gluten.