Vegetarische tips

Een van mijn collega’s eet geheel vegetarisch. Tijdens de lunch kijk ik dus vaak op de verpakking haar vlees vervangende producten. Mij valt dan op dat in veel dingen tarwe wordt gebruikt, vaak als bindmiddel. Dit is natuurlijk jammer, want daardoor kunnen wij mensen met coeliakie deze producten niet meer eten. Toch vond ik het interessant om eens op onderzoek uit te gaan en uit dit onderzoek zijn de volgende tips gekomen!

 

Laten we eerste even kort beginnen over vegetarisch zijn in het algemeen. Laten we voorop stellen dat ik enorm veel houd van mijn stukje vlees bij het avondeten of op mijn boterham. Dit wil niet zeggen dat ik andere ervan weerhoudt om vegetarisch te zijn. Zelf eet ik ook gemiddeld 2 keer per week een vegetarisch avondmaal. De reden hiervan is redelijk simpel; of ik ben vergeten om vlees uit de vriezer te halen en heb dus geen zin om te wachten tot het ontdooit is of mijn portemonnee laat het die week even niet toe om elke dag vlees te eten. Vlees is nou eenmaal duur en door dus 1 of 2 keer per week geen vlees te eten, houd je weer net iets meer geld over voor de glutenvrije producten die ook al duur zat zijn.

 

Mensen die vegetarisch zijn doen dit vaak vanwege de impact die het heeft op het milieu of omdat ze het zielig vinden voor de dieren. Beide zijn natuurlijk gegronde redenen en iemand zijn eigen mening. Hoe vervelend vinden wij coeliakie ‘patiënten’ het wel niet als mensen ons gaan vertellen wat we wel en niet kunnen eten. Wie zijn zij om hier iets van te zeggen? Dit geldt voor vegetariërs net zo goed, we hoeven hier niets van te vinden. Laat de mensen lekker in hun waarden. Wat ik wel van mening ben is dat het een keuze is en daardoor kan ik persoonlijk fel reageren als ik ergens ben en een vegetariër zeurt dat er niet genoeg rekening is gehouden met de voedsel opties van een vegetariër. Als je dan zegt dat er voor jou niets glutenvrij is en je zou willen dat er een salade speciaal voor jou was zonder dressing ben je een aansteller. Dit volk kan ik slecht tegen, maar he we zouden een blog schrijven met vegetarische tips en niet over zeurende mensen op de wereld en dan toevallig ook vegetarisch zijn.

 

Vlees vervangers

Zelf heb ik van 9 tot 16 maart 2020 meegedaan aan de week zonder vlees. Tijdens deze week ben ik opzoek gegaan naar diverse vlees vervangers. Dit bleek nog lastiger te zijn dan het klinkt. Ja er zijn ondertussen al veel vlees vervangers op de markt, perfect voor een vegetariër. Voor een vegetariër met coeliakie is het net iets lastiger dan het lijkt. Toch heb ik een paar pareltjes weten te vinden:

 

- Vegetarische basis rulstukjes van de Albert Heijn

Het is als het ware een vervanger van gehakt. Zelf heb ik dit in de week zonder vlees meerdere malen gegeten en ik moet zeggen je merkt op recht niet dat het vegetarisch is. Hierbij moet ik wel melden dat ik het heb gegeten in en simpele tomatensaus in combinatie met nog wat andere groenten. Ik ben van mening dat wanneer je dit door je spaghetti doet, dat mensen niet gelijk zullen denken dat het vegetarisch is. Het smaakt misschien iets anders dan normaal, maar vies is het zeker niet!

 

Vegetarische kip
Rulstukjes

-Quorn

Dit merk komt in mijn deskresearch naar boven als een van de beste als het gaat om hoeveelheid glutenvrije producten in het assortiment. Niet alles wat ze verkopen is glutenvrij, maar wel een zeer groot deel van het assortiment. Zelf heb ik de ‘kipfilet’ voor op brood gegeten en ook de ‘kipsate’ voor het avond eten ligt in de koelkast klaar om nog gegeten te worden.

De kipfilet is goed te eten, er zitten veel kruiden in wat het lekker maakt. Is het echt te vergelijken met kip? Nee dat niet, maar ik ben van mening dat het een goede vervanger is.

 

- Overige merken

Er zijn natuurlijk nog meer merken die glutenvrije vleesvervangers aanbieden. Hierbij is het wel heel belangrijk dat je elke verpakking checkt. Het verschilt namelijk echt per product of je ze mag ja of nee. Neem bijvoorbeeld de vegetarische slager, een zeer bekend merk, maar weinig glutenvrije opties. Hierbij is de keuze wel aan jezelf. Op meerdere verpakkingen kan glutenvolle granen bevatten. Dit is dus aan jezelf of je het risico wil lopen. Persoonlijk ben ik er redelijk voorzichtig mee en doe het dus liever niet.

 

Vlees weglaten

Uiteraard hoef je niet altijd je vlees te vervangen met de daarvoor bedoelde vleesvervangers. Je kunt het ook met andere voeding en eventueel met supplementen aanvullen.

Het is goed om ervoor te zorgen dat je, als je ervoor kiest om geen vlees te eten, de volgende producten in jouw dagelijkse eetroutine plaatst:

- Eieren

- Peulvruchten

- Noten en pitten

- Groene bladgroente

- Kaas

 

In mijn ogen is vegetarisch eten in combinatie met coeliakie echt wel te doen, maar je moet wel goed opletten dat je nog steeds genoeg voedingstoffen binnen krijgt. De Nederlandse Coeliakie Vereniging heeft hier een duidelijk vlog over gemaakt. Deze vind je hieronder.

Zoals al eerder aangegeven probeer ik 2 keer per week vegetarisch te eten. Hierbij ben ik dus vooral gefocust om echt zonder vlees (vervangers) te koken. Hierbij let ik er dus goed op dat ik op andere manieren genoeg voedingsstoffen binnen krijg. Deze gerechten zijn te vinden op de volgende pagina van mijn website. Daarnaast heb ik tijdens de week zonder vlees ook een dagboek bij gehouden op mijn Instagram pagina. Dit is terug te vinden in mijn hoogte punten. Deze zal ik uiteraard aanblijven vullen met meer vegetarische gerechten om zo iedereen meer inspiratie te geven voor vegetarische recepten om van te Genieten zonder Gluten.