Voedselverspilling

Dat er een hele hoop voedsel verspilt wordt is eigenlijk bij iedereen wel bekend. Dat het enorm zonde is, is algemeen bekend. Momenteel ligt in onze maatschappij de focus vooral op het feit dat voedsel verspilling een flink impact heeft op het milieu. Persoonlijk probeer ik zo min mogelijk voedsel te verspillen vanwege de kosten die eraan verbonden zijn.

 

Cijfers

Er zijn enorm veel cijfers te vinden over hoe groot de voedselverspilling is. De verspilling vindt natuurlijk verschillende plaatsen plaats. Wij als consumenten dragen bij aan verspilling, maar ook supermarkten, restaurants en de producenten. Toch blijkt dat wij consumenten de grootste verspillers zijn. Het is per land verschillende hoeveel er per persoon ongeveer verspilt wordt. Wij Nederlanders verspillen gemiddeld 100 tot 150 kilo voedsel per jaar. Let op; dit is wel gerekend binnen de gehele keten die het voedsel doorloopt, dus vanaf de boer tot en met de consument. De verspilling bij de consument thuis ligt ongeveer tussen de 30 tot 35 kilo per jaar.

Er zijn landen waar de verspilling een stuk lager is, maar ook landen waar het een hoop meer is. Een uitschieter in de hoge cijfers is toch echt wel de Verenigde Staten met 415 kilo per persoon. Een land waar we veel van mogen leren is Japan met 43 kilo per persoon. Benieuwd naar alle landen? Kijk dan snel op de deze website.

 

Tips uit verschillende hoeken

Alle bovenstaande informatie is natuurlijk best shockerend en daardoor niet altijd even positief en leuk om te lezen. Toch heb je soms dit soort informatie nodig om erachter te komen dat je iets moet veranderen. Moeten is misschien wel een sterk woord, maar zoals ik al eerder zei; het is iets positiefs voor je portemonnee en daarnaast verklein je jouw bijdrage aan de milieu-impact.  Om het allemaal net wat leuker de maken en daarmee ook makkelijker hier wat tips waar ik zelf gebruik van maak om voedselverspilling te verminderen.

Kortingssticker
Slechte wortel

De tips van Genieten zonder Gluten:

- Maak een boodschappenlijst voor de hele week. Op deze manier weet je wat je die week gaat eten en dus ook wat je nodig hebt.

- Doe je boodschappen wat later op de dag. Zelf doe ik met regelmaat de boodschappen op vrijdagavond en hiermee bespaar ik vaak een hoop geld. Deze besparing heeft te maken met de kortingsstickers die door de winkels op producten worden geplakt. Wanneer een product richting zijn uiterlijke THT datum gaat, moet een winkel er vanaf. Ik ben vooral een groot fan van deze stickers op vlees en vis. Dit kan namelijk met gemak in de vriezer waardoor het nog een maand of 3 houdbaar is. Vooral verse vis koop ik vaak op deze manier, omdat ik het van zichzelf al duur genoeg vindt.

- Kijk eens goed naar wat je allemaal gebruikt van je voedsel. Een mooi voorbeeld vind ik de broccoli. Veel mensen snijden de roosjes er vanaf en gooien de stronk weg. Dit is enorm zonde want ook de stronk kun je gewoon in stukjes snijden en op eten.

- Groenten in zijn algemeen; zelf ben ik groot fan van de groenteboer. Deze groenten blijven langer goed dan wanneer ik de groenten in de supermarkt koop en daarnaast kun je zelf de hoeveelheid bepalen. Daarnaast maak ik elk weekend verse soep met de groenten die over zijn van die week. Een wortel die wat bruine plekjes krijgt? 9 van de 10 keer is dit enkel de schil, even schillen dus en je kunt hem gewoon weer gebruiken.

- Te veel gekookt? Restjes over maar geen zin om het de volgende dag te eten? Gooi het in de vriezer en eet het op een ander moment op in plaats van het in de vriezer te gooien.

- Introduceer een vriezerdag/-week. Persoonlijk heb ik 1 week per maand die ik vriezer week noem. Die week eet ik enkel en alleen voedsel dat ik in de vriezer heb liggen. Het enige wat ik die week kook is eventueel wat verse groenten, maar vlees, rijst en pasta wordt die week niet gekocht. Op deze manier dwing je jezelf om de kliekjes op tijd op te eten.

 

Albert Heijn magazine:

Deze maand heeft de Albert Heijn mij positief verrassend met meerdere pagina’s die waren gevuld met tips om verspilling tegen te gaan. Het was dan ook dit magazine die mij op het idee bracht om deze blog te schrijven.  In het magazine stonden slimme tips om minder te verspillen, maar ook tips over hoe je diverse producten het beste kunt bewaren.

- Kook op maat: reken uit hoeveel je nodig hebt per persoon en maak gebruik van een maatbeker en keukenweegschaal.

- Wees creatief: kijk eens wat je nog hebt liggen en wat je hiervan kunt maken. Je hoeft niet elke dag nieuwe producten te kopen, gebruik wat er in je koelkast ligt en mix het met elkaar.

- De volgende groenten bewaar je in de koelkast: broccoli, witlof, sperziebonen, prei, sla, bloemkool, peren en appels

- De volgende groenten bewaar je buiten de koelkast: aubergine, komkommer, courgette, wortels, paprika, tomaten, bananen en kiwi.

- Voordat je verse groenten invriest, moet je ze twee minuten onderdompelen in kokend water. Hierdoor behoudt het de kleur, smaak en structuur.

- De ideale stand van de koelkast is 4 graden. Op deze temperatuur houd je de groenten het beste vers.

Dit zijn slechts een paar van de tips; haal dus snel het magazine om alle tips te leren.

 

Too good to go app

Misschien ben je al bekend met deze app. Met de app kun je bij diverse supermarkten, bakkers en restaurants een box bestellen voor een laag bedrag. In deze box zitten diverse producten waarvan met een snel naderende houdbaarheidsdatum. De inhoudt van de box is elke keer weer een verrassing, maar je red er een hoop voedsel mee. Er is al een vegetarische keuze optie, maar helaas nog geen glutenvrije optie. Het kan dus zijn dat er iets bij zit wat niet glutenvrij is, maar hier kan je mogelijk iemand in je omgeving blij mee maken.

 

Samen kunnen we ervoor zorgen dat er minder voedsel verspilt wordt. Hopelijk hebben bovenstaande tips jou geholpen om minder voedsel te verspillen, maar daarbij nog steeds te Genieten zonder Gluten.