Sushi regels

Sushi, je kunt me er elk moment van de dag voor bellen. Deze Japanse delicatesse is over de hele wereld te vinden, maar eten wij het wel juist? Er zijn regels over het eten van sushi die het eten lekkerder maken, maar er ook voor zorgen dat je op de traditionele wijze geniet van sushi.

 

Verschillende soorten sushi

Er zijn verschillende soorten sushi te verkrijgen, ondanks dat wij alles gewoon sushi noemen. De volgende gerechten zijn er.

- Maki: deze rolletjes kent iedereen wel, rijst gerold in zeewier met een vulling van groenten, vis of ei.

 

- Temaki: puntzakjes zeewier met rijst en een vulling. Eigenlijk is dit een maki in de vorm van een puntzak.

 

- Uramaki: een rol waar zowel aan de binnen- als buitenkant van de zeewier vulling zit.

 

- Nigiri: een bolletje rijst met daarop een heerlijk stukje verse vis.

 

- Gunkan: een grote variant van de maki, waardoor er meer plek is voor de topping.

 

- Sashimi: een heerlijk stukje verse vis

 

Extra ingrediënten

Je krijgt altijd een aantal extra ingrediënten op je tafel, maar wat doe je er eigenlijk mee?

 

- Wasabi: eigenlijk gebruik je dit niet, want de chefkok voegt zelf al wasabi toe aan de gerechten. Nu is het in Nederland niet standaard dat wasabi is verwerkt in de sushi, omdat niet iedereen er van houdt. Wil je het dus toevoegen? Mix het dan NIET met je sojasaus, dit is een no-go. Leg een beetje wasabi op je sushi en eet het dan op.

 

- Gember: gember is er om je smaak te neutraliseren tussen verschillende sushi’s door. Je eet het dus niet in één hap met je sushi, maar er tussendoor.

 

- Sojasaus: deze is niet standaard glutenvrij, dus let hier goed mee op. Neem je eigen sojasaus mee naar het restaurant of bel even om te checken of er glutenvrije sojasaus in het restaurant te verkrijgen is. Wij hebben er een handje van om de rijst volledig vol te laten zuigen met sojasaus. Dit is dus niet de bedoeling, de sojasaus is juist bedoeld voor de vis. Dip de sushi dus kort met de viskant in de sojasaus.

Klaar met je eten? Een kok wordt niet happy als hij volle bakjes met sojasaus de keuken in ziet komen of een bakje vol rijst korrels. Dit wordt gezien als ‘onbeschoft’. Schenk dus niet te veel sojasaus in, je kunt altijd bij schenken.

 

De stokjes

Het is niet voor iedereen weggelegd om met stokjes te eten. Voor deze mensen heb ik goed nieuws. Met je handen eten is de traditionele manier om sushi te eten. Hiervoor krijg je altijd een warme natte handdoek die je kunt gebruiken om je handen schoon te maken. Zorg ervoor dat je altijd, met je handen of stokjes, de sushi vanaf de zijkant oppakt.

 

Eén hap

Het is de bedoeling dat je meteen na het serveren je sushi eet. Daarnaast is het de bedoeling dat je het in één hap eet, zodat je alle smaken in één keer proeft.

 

Sushi is heerlijk, maar in Japan toch een stukje anders dan ‘onze’ sushi. Met de hierboven genoemde tips val je niet meer te onderscheiden van een echte kenner. Let wel goed op, niet elke sushi is glutenvrij, maar dit mag je er niet van weerhouden om te Genieten zonder Gluten.