Food talk

Met kerst heb ik het kookboek ‘Food talk’ gekregen. Dit is een kookboek geschreven door food blogger Bénine Bijleveld en bevat foto’s gemaakt door topmodel Kim Feenstra. Bénine Bijleveld is zelf ook een coeliakie ‘patient’, maar Kim Feenstra is heeft geen last van de intolerantie.

Voordat ik het boek kocht wist ik niet zeker of ik het boek wel wilde. Wéér een bekende Nederlander die niets te maken heeft met koken/eten en toch met een kookboek komt; Kim Feenstra. Toch was ik erg benieuwd naar het boek omdat ik veel goede verhalen heb gehoord over de recepten van Bénine. Toen ik me een beetje verdiepte in het boek kwam ik erachter dat Kim vooral het brein is achter de prachtige foto’s in het boek. Dit zorgde ervoor dat ik toch het boek op mijn verlanglijstje heb gezet met kerst en ik kan je zeggen; ik heb er nog steeds geen spijt van.

Als ik iets belangrijk vind bij een kookboek is dat er veel plaatjes in moeten staan die je moeten trekken om een recept te maken. Aan honger makende plaatjes geen te kort in de boek. Wanneer je door het boek bladert krijg je enorm veel zin om alle recepten te proberen.

Het leuke aan dit boek vind ik dat er bijna bij elk recept wel een leuk verhaaltje wordt verteld. Gewoon lekker luchtig, maar je krijgt toch het gevoel dat je door alles te lezen een soort van band met de schrijfster en haar fotografe krijgt. Je merkt dat het eten de vriendinnen dichterbij elkaar brengt. Als het aan mij is dat de belangrijkste functie van eten; mensen samen brengen. Oké misschien de op 1 na belangrijkste functie, nummer 1 blijft natuurlijk dat het je in leven houdt.

Wat ik ook fijn vind aan het kookboek is dat er een hoop recepten vegetarische zijn/ te maken zijn. Mijn keuze om 1 keer per week vegetarisch te eten is vooral een geld kwestie, daar kom ik eerlijk voor uit. Ik ben een echte Bourgondiër maar kan op zijn tijd ook genieten van een heerlijke vegetarische creatie.

Mijn favoriet

Om nu echt te zeggen dit is mijn favoriete gerecht in dit kookboek vind ik erg lastig. Eigenlijk de gehele salade sectie staat op nummer 1 bij mij, maar ook de andere gerechten ben ik absoluut niet vies van. Ik heb daarom dus ook nog een leuke to do list als het gaat om het uitproberen van de gerechten in dit kookboek.

Quotes

Op de achterkant van het boek zijn een aantal quotes te vinden over het boek. Wat ik een beetje jammer vind van een deel van deze quotes is dat ze afkomstig zijn van bekende Nederlanders, maar die (voor zo ver ik weet) geen coeliakie hebben. De quote van Humberto Tan is totaal niet gericht op glutenvrij, maar op de prachtige foto’s van Kim. Ik kan me ook helemaal vinden in deze woorden, maar een quote van Chantal Janzen en Wendy van Dijk vind ik persoonlijk overkomen als grap. Leuk dat zij de gerechten heerlijk vinden en dat Wendy haar huid er beter uit ziet nu ze minder gluten eet, maar wat hebben zij met coeliakie te maken? In mijn ogen niets en het is dus puur en alleen een verkooptruc. Tuurlijk het boek is gericht op iedereen en is toevallig ook glutenvrij, maar ik vind het toch zeer teleurstellend dat dit soort berichten op de achterkant van het boek staan.

Ik raad iedereen aan om dit boek in huis te nemen, coeliakie of niet! Er staan super veel heerlijke gerechten in en zijn niet eens allemaal onmogelijk moeilijk om te maken. Het boek is te onder andere te koop via Bol.com voor slechts €21,- dus ga snel naar de website en bestel jouw kookboek! Zodra je het in huis hebt kunt je heerlijk gaan Genieten zonder Gluten.