The flavor bible

Welke smaken gaan nou echt goed met elkaar? Zelf vind ik dit altijd lastig, maar ik probeer altijd maar wat uit. Enige nadeel is dat je dan soms een flinke misser maakt. Dit boek zorgt ervoor dat je geen missers meer als het aankomt op smaken combinaties.

Tijdens de workshop met Ben Ungermann wees hij ons op dit kookboek. Volgens hem kan deze niet missen in de verzameling van een goede (thuis) kok. Aangezien Ben voor mij een redelijke kook legende is, heb ik braaf het boek bovenaan mijn ‘nog te kopen kookboeken lijst’ gezet. Het was even zoeken, aangezien het boek er alleen in het Engels is en ik een Nederlandse versie zocht. Na een zoektocht dus voor de Engelse versie gegaan via bol.com.

Wat staat er nou in?

In tegenstelling tot al mijn andere kookboeken staan er vrijwel geen plaatjes en/of recepten in dit boek. Toch kijk ik tijdens elke kookvoorbereiding in dit boek. Tijdens mijn voorbereiding zoek ik naar nieuwe gerechten en smaken om te maken. Dit boek helpt daar perfect bij. Het boek laat namelijk zien welke ingrediënten goed bij elkaar passen. Stel je wil eend koken, maar weet niet wat je erbij moet maken. Je slaat het boek open bij eend en vindt een geweldige lijst met ingrediënten die passen bij de smaak van eend. Deze lijst is niet zomaar klakkeloos onder elkaar gezet, maar de opmaak zegt ook nog iets over de combinatie. Dik gedrukt, caps lock en een sterretje. Allemaal laten ze zien hoe vaak/veel ze als combinatie worden aangeprezen door echte kenners.

Je kunt een gerecht zo complex maken qua smaak als je maar wilt. Vergeet niet om altijd alle combinaties te checken. Je kunt beginnen bij ingrediënt 1 en in de lijst ingrediënt 2 vinden en bij ingrediënt 2 in de lijst ingrediënt 3 vinden, maar past die smaak wel bij ingrediënt 1.

Let wel op dat je het gerecht niet te complex maakt qua smaak. Je wilt dat je de smaken kunt herkennen en niet dat de smaken elkaar overheersen.

De schrijvers

Het boek is geschreven door Karen Page & Andrew Dornenburg. Wanneer je zoekt op Karen Page op google, krijg je een comics personage. Wanneer je een a. toevoegt achter Karen, krijg je de juiste persoon.

Karen is een award winning schrijfster van vele kookboeken. Het leuke aan dit boek is het feit dat ze het schreef samen met haar man Andrew Dornenburg. Ook hij heeft al meerdere awards gewonnen voor zijn kookboeken.

Beide schrijvers waren mij onbekend, maar ik vind het altijd leuk om nieuwe auteurs te ontdekken. Door mijn werk moet ik vaak communiceren in het Engels, waardoor het boek niet lastig was, maar toch zal ik niet snel weer een Engels kookboek bestellen. Sommige kooktermen zijn nou eenmaal makkelijker in het Nederlands te begrijpen, aangezien ik natuurlijk als hobby kok in de keuken sta.

Dit boek mag absoluut niet missen in elke (thuis) kok zijn of haar collectie. Je leert nieuwe combinaties kennen en je kan daardoor je gasten verrassen met een smaakvol menu waarbij ze Genieten zonder Gluten.